william-en-monique.reismee.nl

Een jaar in Moskou

Tja, het is alweer ruim een jaar geleden dat we naar Moskou zijn verhuisd. En na een jaar in het Russische leven, al aardig gewend, of toch niet helemaal?

Zo krijg je gratis een cursus assertiviteitstraining en word je bijna asociaal. Zeker nu, zwanger waggelend met een dikke buik door de sneeuw en een koude wind, vind ik dat ik overal voorrang heb en recht heb op de kortste weg! Ook in winkels vlak achter de ander gaan staan en gewoon met je kar vooruit lopen, mensen gaan vanzelf opzij, meestal dan... als het je allemaal niet zint, gewoon in het Nederlands je uiten, verstaan ze toch niet en lucht lekker op!! Bij de zoveelste deur in je gezicht, gewoon de mensen na roepen, wie weet houdt men over een paar jaar de deur voor elkaar open, heb ik dan mooi een bijdrage aangeleverd!

Gelukkig merk je wel dat mensen omje heen, waar je vaker komt of langs loopt, je gaan herkennen engesprekjes beginnen. Zelfs de meest chagrijnige conciërge vrouw beneden is ontdooid (valt niet mee in deze vrieskou!), wellicht heeft het cadeautje met Oud & Nieuw ook geholpen, maar elke dag nu een vriendelijk woord en knikje!

De zwangere buik vinden mensen prachtig, het is hier heel gebruikelijk om niet alleen te vragen of het een jongetje of meisje wordt, maar ook gelijk naar de naam. Laatst vernomen dat de Russische man zijn bevallende vrouw achterlaat in de verloskamer, zodat zij zijn kind kan baren en hij gaat vervolgens op de gang wachten, want zoveel leed kan hij niet aan.... voor onze begrippen wel heel bizar! Watjes? Daarentegen staan ze wel in weer en wind de straten en stoepen te vegen en grind te strooien (misschien een oplossing voor jullie zoutprobleem..??), zodat we er rustig overheen kunnen waggelen.

Al met al, zijn we best redelijk aan het wennen, hoewel de lange winter echt nooit gaat wennen! Inmiddels weten jullie daar ook alles van, dus gedeelde smart, halve smart, alleen zitten wij er nog wat langer mee, dus wat medelijden mag best!

Verder zijn we natuurlijk erg druk aan het aftellen, de laatste loodjes en die zijn zeker het zwaarst! Gelukkig gaat alles goed, zijn alle spullen uit Nederland inmiddels aangekomen en uitgepakt. Aanstaande vrijdag gaan we weer naar de Perinatal kliniek, daar hebben we nu twee afspraken gehad met onze gynacaeloog. Tot nu toe zijn we nog steeds enthousiast over de zorg en begeleiding hier. Even spannend hoe we er gaan komen, want het heeft nu 4 dagen non-stop gesneeuwd en op ons balkon ligt nu bijna een meter sneeuw! Door een feestdag morgen, Men's Day heeft iedereen een lang weekend en wordt en niet zoveel geruimd. Vandaag lekker binnen gebleven, morgen hopelijk weer naar buiten!

Kortom, het is nog steeds niet saai hier!

Veel liefs, uit Moskou

Fleur

Het Mootje!

You go girl! Voedt die Russen maar eens goed op, zijn ze nou helemaal?! Hihi!
Bij ons is de sneeuw, thank god, weer verdwenen, nu maar hopen dat dat zo blijft.
Heel veel succes de komende periode, we denken aan jullie!

xxxx Fleur

Fleur

tsja, even voor de nederlandse taalliefhebbers onder ons; voed moet natuurlijk zonder 't' op t eind.

Mir

Wij zoeken de sneeuw juist op!! In Zwitserland, als het even kan kom ik in de lente jullie opzoeken! Succes met de laatste loodjes! Laat je niet gek maken hoef ik jou niet te zeggen, jij bent de stoerste en meest dappere vrouw die ik ken! Tot snel! Liefs Mir xxx

Marja

Hé Mo,
Wat zijn wij Nederlanders toch heerlijke mensen! En die Wilders maar schelden! Nee, daar maak je vrienden mee. Nu snap ik waarom ze dat soort kemphanen naar Siberië verbanden. Invoeren, zou ik zeggen.
Wat een geweldige foto's van het Bolstoy theater. Echt mijn droom om dat een keer te mogen zien. Ik ben kei jaloers op. (maar die dikke buik mag je houden, geintje). Heel veel succes met aftellen. Wij denken aan jullie! Dikke kus, ook aan Anastasia.......leuke naam misschien......