william-en-monique.reismee.nl

Winter en Kerst in Moskou

Oeps, weer een tijdje geleden dat het laatste verhaal gepubliceerd is, nu eenkorte inhaalslag!

Inmiddels heb ik een bezoekje aan Nederland gebracht en als echte expat vrouw was ik het geld aan het uitgeven en Will hard aan het werk in Moskou. Hoewel geen bezoekjes aan de PC Hooftstraat, maar aan Babydump, Prenatal, Hema, H&M, wat een kleintje toch al niet nodig heeft... Nog veel en veel meer gekregen, je bent bijna 9 maanden jarig, zoveel cadeautjes krijg je (!), super bedankt!! Gelukkig komt het meeste met de verhuiswagen deze kant op, kon ik nog wat pindakaas potjes, stroopwafels en Unox worsten meenemen.

Ik ging nog weg met 10 graden boven nul en kwam terug met -17 graden...oeps, best koud! Een heel wit Moskou, wat inmiddels records verbreekt.... 19 cm sneeuw op 1 dag en 1700 km file, dus als jullie een keer vast staan...denk aan ons!! Hahaha, gelukkig gaat het leven hier grotendeels door en heeft de ondergrondse geen last van spoorproblemen.

Het was zelfs even spannend of wij wel een witte Kerst zouden krijgen, want ineens steeg de temperatuur naar boven het vriespunt, dus alle sneeuw weer gesmolten, een groot plassen- en modderfestijn. De afvoer is hier niet zo goed geregeld. We konden even een paar dagen genieten van sneeuwvrije stoepen, maar daar is vandaag een eind aangekomen. Net is er een soort sneeuwstorm uitgebroken, veel wind en nog veel meer sneeuw, dat het zicht niet meer als een paar meter is. Voorspellingen voor het weekend -20 to -25 graden....geen Oud & Nieuw feest op het Rode Plein voor ons....brrrr.

Gelukkig doet de verwarming het nog steeds!

We hebben een rustige Kerst gehad, de Russen vieren het Orthodoxe Kerst feest op 7 januari, dus de 25e was gewoon een werkdag voor Will. Zelf ben ik naar het weeshuis gegaan, want zij houden de katholieke Kerst aan. Erg bijzonder! We begonnen met een kerkdienst, voorgeleid door een Amerikaan die twee Amerikaanse leerlingen had meegenomen uit Rome. Daarna met z'n allen bij de kerstboom gezeten en was het wachten op de ‘Kerstman' met de hulpfee. De kids maar roepen en roepen, en gelukkig, daar was de Kerstman! Omstebeurt mochten de kinderen dansen en zingen met de Kerstman en toen natuurlijk de cadeautjes.... Erg mooi om te zien, hoe ze daarop reageren. De een rende naar z'n kamer om in alle rust de cadeautjes te bekijken, de ander pakte alles in de huiskamer uit en weer anderen begrepen er helemaal niets van.

Daarna werd ik uitgenodigd voor de lunch met het bezoek uit Rome en andere vrijwilligers, erg bijzondere ervaring. Nog even gespeeld met de kinderen en toen weer terug naar huis. 's Avonds lekker gegeten en een filmpje gekeken. Tweede Kerstdag 's avonds bij vrienden gegeten, erg gezellig, erg laat geworden dus op zondag heerlijk geluierd!

Vanavond is er een feestje op Will's werk om het oude jaar af te sluiten. Tot 11 januari ligt alles hier een beetje stil, veel Russen gaan met vakantie.

Verder zijn we ons aan't voorbereiden op de bevalling, nog 10 weken te gaan...! Lekker cliché, maar het gaat zo snel! We zijn afgelopen dinsdag naar de Perinatal kliniek geweest, vanaf 36 weken, sta je daar onder controle en daar vindt dan ook de bevalling plaats. Helaas was ons contactpersoon ziek en kwamen we bij de directeur terecht. Erg vriendelijke, sympathieke Rus, die niet zo goed Engels sprak. De presentatie was half in het Engels en Russisch, maar we konden het nog redelijk volgen. Helaas niet alle vragen kunnen stellen en ook waren alle kamers bezet, dus was een rondleiding niet mogelijk. Gelukkig hebben we alleen maar positieve verhalen gehoord en was de eerste indruk ook positief. Het is eigenlijk een ziekenhuis, waar alleen maar bevallingen plaatsvinden tot en met de verzorging van kinderen tot 12 jaar. Er zijn twee Engels sprekende gynaecologen, maar de rest van het personeel spreekt bijna tot geen Engels... je kan altijd de assistent bellen voor de vertaling! Weer een extra motivatie om de Russische leerboeken in te duiken.

Zo zijn jullie weer een beetje op de hoogte... wensen we jullie een gezellig Oud & Nieuw, en alle goeds voor 2010!

Veel liefs, William & Monique

Ricardo en Ester

Heel cliche dit ook, maar 10 WEKEN, man het is snel gegaan inderdaad!!! Zo te lezen gaat alles goed, daar zijn we blij om.
We wensen jullie alle goeds voor 2010 en sterkte in de kou, want -20/25 is niet niks... blij dat wij hier zitten, alhoewel het hier ook koud is en wordt...

Veel liefs!
Ric en Es

Elmer & Fleur

Hey lieve Wil en Mo!

Vanuit warm en zonnig Barcelona (gnagna!) wensen we jullie ook alvast een supermooi, gelukkig en gezond 2010 toe. Jeetje, wat is het KOUD bij jullie zeg! En wij dachten dat -5 in NL al verschrikkelijk was! We zitten nu dus lekker warm (ongeveer 15-20 graden BOVEN 0) in Barcelona, heerlijk!

Lieve Mo, ik denk heel vaak aan hoe het nu met je buikje en de baby zal gaan, en wens voor jullie een voorspoedige bevalling en een fijne kraamtijd toe. En die cadeautjes hebben jullie (ja, OOK Wil) echt verdiend, want het is toch niet niks zo'n zwangerschap en straks een kleintje erbij.

Nou, we houden contact, we willen je namelijk echt nog even voor de webcam zien schitteren met je dikke buik.

Dikke kus,

Elmer & Fleur

Tante Ans

William en Monique

Van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie Emma, ik hoorde dat alles goed is, geniet er van, jammer dat jullie ouders zo ver weg zitten.

Heel veel liefs van Oom Piet en Tante Ans