william-en-monique.reismee.nl

Bezoek!

Begin juli (6 t/m 13) is mn moeder op visite geweest, met een lekker verjaardagscadeau voor Will, zakken muntdrop...mmm. Nadat alle potten pindakaas (met nootjes), hagelslag, stroopwafels en salademixzakjes waren uitgepakt, konden we een week lang Moskou verkennen!

Eerst nog even langs het registratiekantoor, want Moskou bezoeken kan niet zomaar.... Bij aankomst heeft ze 2,5 uur voor de paspoortcontrole moeten wachten, dat is een nieuw record! Op dinsdag vol goede moed op zoek naar het kantoor, dat valt ook niet altijd mee, na een paar rondjes lopen en veel vragen was het gelukkig zo geregeld!

Gelijktijdig was ook President Obama op bezoek, met gevolg dat het hele Kremlin hermetisch was afgesloten, dus nog meer lopen... zelfs even stilstaan om aan te wijzen waar je normaal het Kremlin in kan gaan, was er niet bij, we werden gelijk aangesproken dat we moesten doorlopen!?

Het bezoek aan de Christus Verlosser Cathedraal was ook niet zo uitgebreid als normaal, want ook daar was de kelder en het plein eromheen afgesloten. Gelukkig heb ik wel het mooiste kunnen laten zien.

Woensdag een bezoek gebracht aan het Maagdenklooster. Het klooster ligt buiten het centrum, dus heerlijk rustig en ontzettend mooi! Het was wel even uitvinden waar je wel en niet naar binnen mocht, maar een absolute aanrader. 's Avonds laat gegeten op de oude Arbat, lekker naar al het voorbijlopende publiek gekeken, zelfs nog na 6 maanden kijk ik mn ogen uit naar te hoge paalhakken (incl. alle blaren en uitpuilende tenen...brrr), korte rokjes (niet bij iedereen heel charmant). Natuurlijk wat souvenirs voor thuis geshopt.

Donderdag vertrok Will vroeg naar St. Petersburg en hadden we het huis alleen. Gelukkig kwamen we erop tijd achter dat het Kremlin vandaag gesloten was en hebben we een bezoek gebracht aan Kolomenskoje. Een landgoed ten zuiden van Moskou. De kaartjes verkoop was een bijzondere ervaring.

Kolomenskoje is een vrij groot landgoed, met daarop allerlei musea, tentoonstellingen en kerken. Ik verstond niet heel veel van de uitleg, dus zeiden we doe maar voor alles een kaartje....een kwartier later (geen grapje), waren alle kaartjes afgescheurd, aan elkaar geplakt (met pritstift) en konden we beginnen. Kennelijk was onze cassière van 70+ toch wat kaartjes vergeten en konden we niet overal naar binnen, maar we hebben genoeg gezien! Vooral het huis van Peter de Grote was heel indrukwekkend! We hebben nog een kleine omweg gemaakt naar een kerk, 110 traptreden naar beneden en weer 110 naar boven...werd de kerk gerenoveerd......puffend weer dezelfde weg terug..... s' Avonds onszelf getrakteerd op een heerlijk hamburger bij Scandinavia op het terras (een begrip onder Moskouse expats)!

Vrijdag heeft het bijna de hele dag geregend en zijn we lekker thuis gebleven, een beetje bijgekomen van alle indrukken. Eind van de middag richting het Bolshoi theater, voor de balletvoorstelling Cinderella. Het oorspronkelijke theater wordt nog steeds gerenoveerd en de opening is nu weer uitgesteld tot 2011, tot frustratie van de directeur, die heeft z'n ontslag aangeboden. Het ‘reserve' Bolshoi theater was al helemaal prachtig, netals het ballet.

's Avonds was William weer terug uit St. Petersburg en zaterdag met zn drieën naar het Kremlin geweest. We waren niet de enige, maar gelukkig konden we overal vrij snel naar binnen en had je niet zo veel last van de drukte. Lekker geluncht en daarna via het TSUM (chique warenhuis) en het Rode Plein weer terug gelopen.

Zondag ter afsluiting een boottochtje gemaakt over de Moscow River, erg bijzonder om de stad vanuit het water te zien, veel mooie foto's gemaakt! Maandag heeft Vladimir (chauffeur van TSES) ons naar de luchthaven gebracht en vloog mn moeder weer terug naar Nederland.

We hebben een heerlijke week gehad, veel gelopen en veel gezien! Nu bijkomen voor ons bezoek aan Nederland!

Fleur

Hey Monique!

Wat leuk dat je moeder jullie is komen opzoeken! En wat een mooie dingen hebben jullie gezien. Zal wel fijn zijn voor je moeder dat ze nu een voorsteling heeft van waar jullie nu wonen en wat jullie daar allemaal meemaken. Wanneer komen jullie naar Hollanda? Heb er nu al zin in jullie weer te zien en Elmer ook.

Tot gauw! Dikke kus, ook voor William,

Fleur

Henriëtte

Zo aan de "tafel" hoor ik nog wel eens hoe het allemaal gaat. Mooie foto's en leuke verhalen.
Proficiat alle twee en ik blijf het volgen.