william-en-monique.reismee.nl

Tripje naar Istanbul

Istanbul is echt super! Een mooie stad, vriendelijke turken, lekker eten en veel zon! We zijn totaal niet uitgerust, volgende keer maar een weekje luieren op het strand....om echt bij te komen.

De eerste dag, donderdag hebbenwe het Topkapi paleis bezocht, overal mooie mozaïeken, vooral de harem washeel indrukwekkend.Als ik het goed herinner leefden daar meer als 200 vrouwen,de mooiste en belangrijkste hadden een mooi uitzicht op een binnenplein en derest sliep aande achterkant. Kleding werd naar binnen gebracht, ze kwamen nooitbuiten de muren. Het warenook vrouwen van buiten,want de moslim vrouwen mochten niet als 'slaaf' gebruikt worden. 's Middags bij een nieuwe vriend op straat appel thee gedronken, daarna natuurlijk zijn winkel bezocht, maar was niets iets van onze smaak bij, dus weer gauw eruit. Vrienden maak je heel snel, Will omdat ze denken dat hij ook Turks is, geloven ook vaak niet dat hij uit Nederland komt en alles wat vrouw is of lijkt is altijd goed! Een degelijk t-shirt of lange broek, helpt niet....en is heel warm...pff

De volgende dag met de ferry naar het Aziatische deel gevaren, lekker rondgewandeld, inkopen gedaan bij de Engelse boekwinkel, in Moskou hebben we nog niet zo'n groot assortiment kunnen vinden..., heerlijk geluncht en weer terug gevaren. 's Avondsonder de Oude Galata brug gegeten met een mooi uitzicht over de Bosperus. Terwijl we aan het wachten waren, meerde er een luxe jacht aan, werd het eten aan boord gebracht en voer het weer weg....luxe ten top, wij gerustgesteldoverhet eten. Dat was ook heerlijk!De vis werd voor onze tafel uit het zout gehakt en mooi geserveerd.

Zaterdagben ik 's morgens naar de Spicy bazaar en de grote bazaar geweest. Heel veel mensen, heelveel troep, veel smalle straatjes met overal handelswaar. Ik heb lekkere verse thee gekocht en een mooie sjaal en toen naar de hammam.Een bijzondere ervaring. We werden met zn tweeëneerst in het zeepsopgezet en schoon geschrubd en daarna gemasseerd. Helemaal onder de olie en gaar, in bed gekropen en heerlijk geslapen.

Zondag naar de Aia Sofia en BlauweMoskee, vol met toeristen, maar heel indrukwekkend. Helaas was de batterij van het fototoestel op na het bezoek aan de Aia Sofia (baal, baal, baal!). Nog even overwegen om de volgende ochtend vroeg terug te gaan, maar nee, wie weet voor een volgend tripje...? Wehebben daarna nog door een afgelegen wijk gelopen,geeft een heel ander beeld van Istanbul, nog wat kleinemoskeen bezocht, toen barste er een enorme onweersbui los met veel regen. Gelukkig klaarde het vrij snel weer op. Met de tram naar Taksimsquare gereden en vandaar terug gelopen, een grote winkelstraat waar op dat moment net een homo demonstratie aan kwam, veel politie en Turkse ME, maarhet verliep allemaal goed.

's Avonds nog heerlijk in zitzakkende laatste kebabjes gegeten en de volgende dagweer terug naar Moskou.

Raar welke dingen we hier missen, we hebben lekker voetbal gekeken op tv, telegraaf gekocht eniedereen spreekt bijna engels,is heel hulpvaardig en je maakt snel vrienden. Af en toe hoor je de Nederlandse taal om je heen en iedereen is in Nederland geweest, of heeft er familie. De meesten zijn aardig, sommigen worden later opdringerig...dat is minder.Langs alle restaurantjes wordtje aangesproken, heel wat anders dan die chagrijnige Russen. Maar na vier dagen, overal te worden uitgenodigd, kijken we weer uit naar de onvriendelijke Russen...

Fleur

Hey lieve Will&Mo!

Wow, dat is weer even wat anders, die vriendelijke/opdringerige turken. Lijkt het net of je even op vakantie bent. Heerlijk he, zo'n hammam-inzeepbeurt, Elmer en ik hebben dat ook gedaan in Turkije. Alleen werden wij daarna ingeolied met een naar kauwgomballen geurende olie, iets minder dus, haha!

Hoe is verder met jullie? William, je bent bijna jarig toch? Gaan jullie nog wat gezelligs doen die dag? En wanneer komen jullie terug naar Hollanda, weten jullie al een datum? Hier is verder alles goed, tis heel mooi weer, Elmer heeft bijna vakantie en ik ben lekker aant werk. Mijn praktijkje loopt al heel aardig, dus das mooi.

Nou, tot gauw en hele dikke kus!!!!

Elmer& Fleur

Renate

Hé, leuk hoor ff een uitstapje naar Turkije. Overigens is het het hier nu ook erg warm, veelste warm.
Wel grappig dat je in Turkije meer dingen kunt krijgen dan in Rusland. Maar goed er gaan dan ook veel Nederlanders op vakantie naar Turkije.

Bel je snel weer. Gr. Renate