william-en-monique.reismee.nl

De Arbat

De afgelopen twee weken waren best pittig, allebei beetje aan't kwakkelen, Will het eerste weekend, ik het weekend daarop. Ik ben nueven met Russische les gestopt, geeft wat ruimte om in het Moskouse leven te duiken. Vandaag naar de Arbat geweest, je hebt de oude en de nieuwe Arbat.

De oude Arbat is een van de weinige straten die afgesloten is voor het verkeer, misschien wel de enige straat in Moskou. Rond de Arbat staan veel huizen van bekende dichters, schrijvers en kunstenaars, maar vandaag alleen het toeristische deel gedaan....bijna een cultuurshock.... geen verkeer, geen uitlaatgassen in je gezicht, kunstenaars op straat die je gezicht tekenen (a la Parijs, maar dan zonder de Franse charme..), kraampjes op straat met boeken en je wordt omringd door Engels sprekenden.

De straat is gevuld met grote souvenirwinkels, waarin alle talen wordt gesproken, restaurants (= ????????), cafe'tjes (????, daar drink je ????) en .....de Starbucks....met heerlijke grande latte...was dat even genieten!!

Als toerist wat ansichtkaarten gekocht en bij het postkantoor de postzegels, op mn beste Russisch uitgelegd dat het naar Nederland moet...

Via de Nieuwe Arbat, met verkeer en uitlaatgassen, weer terug gelopen. Een supergrote boekwinkel gevonden met best een groot assortiment aan Engelse boeken, dus even lekker kunnen snuffelen. Ik heb de Russische klassieker Anna Karenina van Leo Tolstoy gekocht. Schrijvers, dichters en kunstenaars staan hier hoog in het vaandel, dus hoog tijd om de kennis op te schroeven. Mochten we er niet door komen, heb ik ook Great Russian Short Stories gekocht...just in case!

s' Avonds hebben we ons zelf getrakteerd op een etentje bij Goodman, een Amerikaanse steak keten, het personeel draagt werkkleding met ‘Just steak it'....begonnen met pina colada's (doen soms net alsof we in Panama zitten...hoe meer je drinkt, hoe beter dat gaat....) eenmaal buiten is dat snel over, hoe meer je drinkt, beter wordt het niet...in elk geval heerlijk gegeten en door het koude Moskou naar huis gelopen.

We hebben al een week internet en dat is echt genieten. Er is al heel veel te downloaden, geeft weer contact met de wereld. De skype is geïnstalleerd, msn gedownload en onze huistelefoon werkt ook weer. Vanuit Nederland kun je via hallo buitenland voordelig naar ons bellen.

Langzaamaan verdwijnt er op straat steeds meer sneeuw en het ijs wordt weggeprikt en opgehaald. Hoewel er voor de komende dagen sneeuw wordt voorspeld, zet de dooi steeds verder door. Veel ijs valt nu van de daken, dus handig om een beetje midden op straat te lopen, zodat je niet door vallend ijs wordt geraakt.

We hebben nu een heerlijk lang weekend, de start van de lente wordt gevierd, dat is natuurlijk een feestdag waard!!

Fleur

Hey lieve luitjes!

Kan me best voorstellen dat die Russische les zo direct aan het begin van jullie hele avontuur een beetje te pittig is. En even de omgeving verkennen is dan veel relaxter om te doen! Wat zal die Starbucks een verademing zijn geweest! Hebben jullie ook al echt Russisch gegeten? Of heeft 'just steak it' toch de voorkeur ;-)?

Hier in Hollanda gaat alles z'n gangetje. Ik was dus jarig 5 maart en Elmer had me goed verrast en verwend. Toen ik thuiskwam uit mn werk hingen er slingers en stond er heerlijke taart op me te wachten, superlief! Ik heb ook een supermooi leren jackie van Pepe Jeans gekregen. En van jullie en Marco&Eugenie dus die onwijs mooie bloemen, helemaal goed!

Nou, geniet van alle nieuwe dingen om jullie heen...en wel goed oppassen voor vallende ijsblokken, we willen jullie in maart graag heelhuids en met hoofd er nog op ontmoeten!

dikke kus,

Fleur

ps. wat is jullie skype-naam? Dan kunnen we skypen!

Eric en Thamara

Lieve Mo en Wil,

wat onzettend leuk en spannend daar in Rusland!
Omdat wij een hele lange tijd geen internet hadden, nu in een keer de afgelopen 1,5 maand gelezen!

We zijn om te beginnen erg blij dat jullie een fijn en mooi appartement hebben gevonden. En niet te vergeten goede contacten hebben met mensen die jullie in het begin hier en daar op weg kunnen helpen en natuurlijk de nodige gezelligheid in loodsen!

We kunnen ons goed voorstellen dat het voor Wil enigszins aanpassen is qua mentaliteit op de werkvloer. We twijfelen er echter niet aan dat hij ook zonder die grijns, glimlach en goede fysieke gesteldheid in de smaak valt ;-)

Wat betreft dat Russisch he... als we jullie zo horen, gaat het eigenlijk nog best rap, jullie taalbegrip van die ingewikkelde taal?! En de cursus is dus ook nog een goede plek om nieuwe mensen te leren kennen voor Mo.

We willen zeker een keer met jullie skypen... hoewel wij beiden hier nogal al bleu in zijn en totaal niet weten hoe dit werkt. Misschen kunnen we eerst een keer bellen, bv als jullie in Nederland zijn we jullie hiermee lastig vallen ;-)? En anders is altijd msn er nog...

In iedergeval, succes met alles en heel veel plezier daar! We blijven jullie met veel leesplezier volgen.

Liefs

Eric en Thamara