william-en-monique.reismee.nl

Russische les en de sportschool

Vandaag mn tweede week Russische les afgesloten. Op vrijdag wordt iedereen die voor het laatst is toegesproken en ontvangt van de leraar een certificaat. Aansluitend champagne en chocolade......!!! Het is hier fantastisch!!

Afgelopen twee weken ontzettend veel geleerd, het is heel pittig, iedere werkdag van 9.00 tot 14.00 uur en dan 's middags wat huiswerk maken en weer voorbereiden voor de volgende dag. Het duurt gemiddeld drie dagen voordat de woorden blijven hangen en dan nog goed uitspreken...'stik' regelmatig in de uitspraak, lijkt wel of de meeste woorden zijn gemaakt om uit te spreken na een fles wodka.

Ik heb nu een klas van 5, Charlene (Californie), Louise (Zweden), Sigfried (Oostenrijk) en Jaja (Japan). Allemaal jonge mensen, erg gezellig. Met Charlene en Louise heb ik laatst mijn eerste les yoga in het Russisch gevolgd. In een zaaltje hier vlak bij onder een woonflat, heel primitief, maar heerlijk om te volgen. Nog niet heel ontspannend, want verstond niets van wat ze zei, dus elke keer kijken en proberen na te doen.

Gisteren ben ik op sportscholen jacht geweest. De eerste is hier op vijf minuten lopen vandaan, in een kelder, heel klein, maar wel gezellig. Mooi en schoon ingericht, ze bieden fitness en sportlessen in een grote en kleine zaal. Ben heel benieuwd naar de les ‘jeans training'....gelukkig bieden ze ook wat bekendere lessen als callanetics, steps, yoga en pilatus.

De andere sportschool is iets verder weg, WorldClass, de naam zegt het al, van wereld klasse....de parkeerplaats staat vol met slapende chauffeurs, de entree is ala het casino in Scheveningen, een indrukwekkende receptie vol met fotomodellen, en opgedirkte vrouwen. Sporten in een joggingpak doen ze hier niet, compleet in de make up, en gekleed alsof ze meteen naar een chique restaurant door gaan, komen ze de sportschool binnen en gaan ze weer naar buiten. Ook de sportkleding in de zaal is uiteraard op elkaar afgestemd, bijpassende schoenen, pakjes (gemiddeld maat 34...) en bijpassende nagellak en lipstift. Een ontzettend mooie sportschool, twee verdiepingen, 25-meter zwembad, jacuzzi, sauna, stoombad en gratis handdoeken. Een jaarabonnement kost 64.000 roebels, ongeveer € 1600,- dit is een speciale aanbieding!!! Normaal kost een jaarabonnement € 2150,-, je mag deze dan wel maximaal drie maanden stopzetten per jaar......

Wij als zunige Nederlanders gaan maar naar de sportschool hier op de hoek, helaas zonder zwembad, maar met normale mensen! Waarschijnlijk minder goed voor mn ‘expatsnolstatus', maarja, tussen de studenten bij Liden & Denz (Russische les) voel ik me meer op mn gemak. Zelfs weer in het bezit van een studentenkaart, jammer dat je geboortedatum erop staat...maar ik voel me 10 jaar jonger!

De borrel van de Nederlandse Vereniging Moskou, hebben we overgeslagen, waren erg moe van de eerste week werken, studeren en verhuizen dus dat wordt begin maart.

Eind maart zijn we in Nederland om ons visum op te halen, Will blijft een weekend, ik anderhalve week, even lekker bijkletsen en inkopen doen.

Helaas hebben we in het appartement nog geen internetverbinding en mailen vanuit school gaat niet heel super. De verbinding is heel traag en de toetsenborden smerig.

We hebben nu een lang weekend voor de boeg, maandag is de dag van het leger, wat ook de dag van de man is, denkt Will dat ik hem nog meer ga verwennen....wat zal dat tegenvallen!!

Pak a pak (doei doei) uit Moskou ....liefs Mo

PS: de Russische chiropracter heeft goed werk geleverd!

Sonja

Hey Monique en William!
Wat leuk om zo jullie verhalen online te lezen! IK hoorde van mn moeder dat je een weblog bij hield, en was meteen benieuwd! Ik vond jullie bruiloft trouwens ook heel mooi! Ik heb Peter al meerdere malen getipt dat mocht ik trouwen ik dat toch wel erg graag daar wil doen (A) Maar goed.. bij het woord 'trouwen' krijgt meneer al rode vlekken in zn nek (bij wijze van ..) dus dat doen we voorlopig nog maar even niet:P
Maar wat grappig om je verhalen te lezen.. ik zie het van die rijkeluissportschool al helemaal voor me haha!
Leuk dat jullie in maart weer even terugkomen in Nederland, wie weet tot ziens weer hè!
Groetjes, Sonja